NUMER PODWOZIA

Kod VIN (Vehicle Identification Number), czyli specyficzny, określony międzynarodową normą numer podwozia, ma każdy obecnie produkowany pojazd, także autobus. Poniżej zamieszczamy kilka uwag jak wygląda, z czego się składa, gdzie go szukać i do czego się może przydać.

Co to jest?

Numer podwozia (VIN) umieszczony na tabliczce znamionowej i wpisany do dowodu rejestracyjnego zawiera zakodowane informacje o danym egzemplarzu. Sekwencja cyfr i liter pozwala określić nie tylko producenta, typ pojazdu i rok produkcji, ale także miejsce produkcji i kilka innych szczegółów.

Standardowy numer podwozia składa się z 17 znaków. Reguluje to norma ISO 3779 wprowadzona w życie w 1983 roku. Wielu producentów autobusów dostosowało się do niej dopiero w latach dziewięćdziesiątych, dlatego wciąż jeszcze możemy spotkać pojazdy, których numer podwozia składa się np. tylko z trzech cyfr.

Gdzie go szukać?

Numer podwozia najłatwiej znaleźć na tabliczce znamionowej. Ta umieszczona jest zwykle na wewnętrznej stronie przedniej ściany, tuż obok drzwi, bądź na stopniach wejściowych w pierwszych drzwiach. W niektórych starszych modelach tabliczka umieszczana była w różnych innych miejscach, np. na ścianie nad kierownicą. 

tabliczka znamionowa autobusu DAB 1200B;
(numer podwozia znajduje się w pierwszym wierszu od góry)

Zdarzają się też sytuacje, że tabliczki nie ma na swoim miejscu, choć od kilku lat jej posiadanie jest w autobusach rygorystycznie wymagane. Niekiedy zamiast tabliczki oryginalnej umieszcza się tzw. tabliczkę zastępczą, wydawaną przez stację kontroli pojazdów. Dzieje się tak np. w przypadku zaginięcia starej tabliczki znamionowej, bądź w przypadku przeprowadzenia remontu kapitalnego połączonego z wymianą podwozia. Nowy numer nadany przez stację nie jest w jakikolwiek sposób związany z numerem oryginalnym, ale też może się przydać - o czym dalej. Oprócz tabliczki znamionowej numer podwozia wybijany jest na niektórych elementach konstrukcji, ale z racji jego niedostępności nie będziemy sobie nim zawracać głowy. Trzecim miejscem, w którym należy szukać numeru podwozia jest dowód rejestracyjny, a dokładnie rubryka “numer nadwozia”.

Co oznacza?

Siedemnastoznakowy numer podwozia składa się z kilku grup znaków. Poniżej przedstawiamy objaśnienie poszczególnych części na przykładzie autobusu M.A.N. NL 313.

W

M

A

A

2

3

Z

Z

Z

1

R

0

0

0

4

7

9

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

1-3 - pierwsze trzy znaki stanowią oznaczenie producenta, przy czym pierwszy znak oznacza kraj producenta (ale niekoniecznie kraj w którym pojazd został faktycznie wyprodukowany); tutaj: WMA = MAN;
4-9 - kolejne znaki definiują oznaczenie modelu i tutaj producentom przyznano wolną rękę w wykorzystaniu tych znaków, najczęściej typ pojazdu zakodowany jest w znakach 4-6 (tutaj: A23 = przegubowiec trzeciej generacji czyli NG 313), a pozostałe trzy miejsca oznaczają inne cechy (np. ilość drzwi, rodzaj skrzyni biegów itp); miejsca niewykorzystane zapełnia się literami Z (jak na załączonym przykładzie);
10 - rok produkcji lub rok modelowy (tutaj 1 = 2001);
11 - miejsce produkcji (tutaj: R = Sady k.Poznania);
12-17 - numer kolejny pojazdu liczony na różne sposoby:
- od początku produkcji (Mercedes, Scania, Neoplan),
- od początku produkcji danego zakładu (MAN),
- każdy typ osobno od nr 1 (Jelcz, Autosan, Volvo);
- w każdym roku od nr 1 (Solaris),
- w każdym roku każdy typ osobno od nr 1 (Ikarus).

Ponieważ znaki wybite na tabliczce znamionowej nie zawsze są idealnie czyste, dla uniknięcia pomyłek z cyframi nie stosuje się liter ‘O’, ‘Q’ ani ‘I’. Niekiedy VIN podzielony jest na trzy części przedzielone znakiem ‘*’. Jednak w dokumentach numer zapisywany jest jako ciąg siedemnastu znaków.

Po co to komu?

Numer podwozia identyfikujący pojazd co do sztuki jest bardzo przydatnym narzędziem dla miłośników autobusów, a szczególnie autobusowej statystyki. Pozwala precyzyjnie określić typ pojazdu, rok i miejsce produkcji. W przypadku pojazdów używanych jest praktycznie jedynym sposobem na odtworzenie historii pojazdu. Dzięki bazom danych numerów podwozi prowadzonych przez miłośników autobusów w innych krajach możliwe jest szybkie sprawdzenie gdzie wcześniej jeździł dany pojazd zanim został sprowadzony do Polski. Taka wymiana informacji jest bardzo cenna dla obu stron, bowiem niejednokrotnie zagraniczni miłośnicy są żywo zainteresowani dalszymi losami rodzimych pojazdów, a sam fakt odnalezienia danego autobusu "na końcu świata" jest dla nich nie lada wydarzeniem. Zwłaszcza jeżeli rzeczony autobus jest np. "białym krukiem".

Na ustalenie pochodzenia mogą liczyć także nasze krajowe autobusy: Jelcze i Autosany oraz popularne Ikarusy. W redakcji Polbusa powstaje krajowa baza danych o numerach podwozi polskich autobusów. Na obecnym etapie w bazie znajduje się ponad 30 % wszystkich autobusów jeżdżących po Polsce. Dzięki zgromadzonym informacjom udało się już roszyfrować pochodzenie wielu pojazdów. Jednak, aby baza dobrze spełniała swoją rolę powinna zawierać jak najwięcej danych. Dlatego

 zwracamy się z prośbą do wszystkich osób mających dostęp do informacji o numerach podwozi autobusów o wzbogacenie nimi naszej bazy danych.

Jednocześnie wszystkim zainteresowanym 

oferujemy z naszej strony wszelką możliwą pomoc w dziedzinie ustalania pochodzenia pojazdów używanych, polskich i zagranicznych.

Wszelkie informacje i zapytania prosimy kierować tutaj.

 


Strona główna  |   Nowości  |   Pojazdy  |   Miasta  |   Galeria  |   Linki  |   Kontakt

http://polbus.w.interia.pl